2013 – Welke strategie kiest u?

Welke keuzes maakt u in 2013?

Welke keuzes maakt u in 2013?

 

Het land is nat. De voerprijs is hoog. Het imago wordt steeds belangrijker voor een hoge melkprijs. Hoe gaat u het bedrijf managen het komende jaar? Volgt u daarin uw eigen lijn of laat u zich beïnvloeden?

Als veehouder krijgt u te maken met steeds meer factoren die uw bedrijfsmanagement beïnvloeden. Waren het eerst alleen de weersinvloeden als regen en zon, nu komt daar ook klimaatverandering bij. Het telen van een goede kwaliteit ruwvoer staat onder druk via de mestwetgeving en investeringen zijn voor velen niet meer uit de lopende rekening te betalen wat leidt tot enorme rentelasten voor agrarische bedrijven. Daarnaast wordt de omgeving waarin u zich bevindt steeds belangrijker: niet alleen de consument bepaalt of ze meer geld over heeft voor uw product, ook de burger bepaalt of uw beroep nog uitgevoerd mag worden in ons land!

Als ondernemer bepaalt u uw bedrijfsstrategie voor meerdere jaren. Groeien of optimaliseren, of beiden? Investeren in dierwelzijn of in efficiëntie? Of beiden? Hoe om te gaan met deze voor ondernemers steeds meer knellende invloeden die uw bedrijfsstrategie op meerdere punten kunnen dwarsbomen? Allereerst is het van belang dat u uw bedrijfsstrategie helder voor ogen heeft. Zit het in uw hoofd, of staat het op papier? In het eerste geval is het van belang om de ideeën goed te omschrijven om na te gaan of dit wel realistisch is. Anderen kunnen u beter feedback geven als het op papier staat. Zeker in het geval van bedrijfsovername of grote veranderingen, waarbij meerdere partijen betrokken zijn, geeft dit niet alleen voor u duidelijkheid, maar ook voor de anderen.

Ten tweede is het van belang na te gaan welke sterke en zwakke punten uw bedrijfsstrategie heeft. Zet u in op aantrekken van geldstromen via bijvoorbeeld biodiversiteit en groene energie? Dat geeft u veel draagvlak bij de consument en er zijn voldoende initiatieven om uw strategie te ondersteunen. Maar kunt u dan ook zonder subsidies voor uw zonnepanelen en GLB vergroeningspremies een rendabel bedrijf voeren als de maatschappelijke vraag verandert? Door de zwaktes van deze strategie al vooraf te kennen, kan hier op ingespeeld worden. Goede alternatieven bieden dan een uitweg bij een verandering van bedrijfsinvloeden.

Niet voldoende nadenken over de toekomst, zorgt ervoor dat u steeds achter de feiten aan blijft lopen. Niemand kan u de toekomst voorspellen. Maar als u nu een strategie voor 2013 (en evt. verder) op papier zet, voorspel ik u wel dat u met een beter gevoel aan het nieuwe jaar begint, en deze bovendien beter kunt eindigen. 

Ik wens u een heel mooi jaar 2013 toe met hoge melkprijzen, verlaging van voerprijzen, goed overdachte investeringen en een verdere ontwikkeling van uw ondernemerschap.

Advertenties

Over Dorieke

Moeder van 2 boefjes, partner van een te gekke boer, kamelenboerin, zelfstandig ondernemend projectleider, Bed&Breakfast eigenaar met een sociaal leven en volop aan het genieten van alle hectiek die dat met zich meebrengt
Dit bericht werd geplaatst in Algemeen en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s