Bedrijfmanagement gebaseerd op cijfers of op gevoel?

Hoe bepaalt u het rantsoen van de koeien? Welke trekker koopt u? En wat gaat er voor: maaien bij mooi weer of de beloofde vakantie voor het hele gezin?

Alle ondernemers met een familiebedrijf krijgen te maken met het zoeken naar een balans tussen beslissingen nemen gebaseerd op cijfers of juist op gevoel. De ene persoon neigt meer naar de cijfers, de ander doet het in principe op gevoel. Beiden kunnen een succesvol bedrijf leiden. Maar een bedrijf kan niet zonder beiden!

Zo ook in de melkveehouderij. Vanuit overheid, zuivelverwerking en toeleverende bedrijven/adviseurs worden steeds meer bedrijfscijfers gevraagd van melkveehouders.  Ondanks dat die cijfers veel inzicht geven in knelpunten in het bedrijf en dat daardoor sneller en efficiënter gestuurd kan worden in het bedrijfsmanagement, is er veel weerstand vanuit de boeren om deze cijfers aan te leveren. In plaats van deze informatie zelf te gebruiken bij de bedrijfsvoering, worden cijfers aangeleverd door derden en wordt er door de ondernemer zelf nauwelijks aandacht aan besteed. Een gemiste kans om inzicht te krijgen in de kostprijs en kwaliteit van het eigen product…

Aan de andere kant is het onmogelijk om een melkveebedrijf alleen te sturen op bedrijfscijfers. Dit jaar met een flinke grasopbrengst leidt meteen tot problemen met bemesting, doordat cijfermatig berekend is hoeveel mest aangewend mag worden en het weer zich niet laat sturen. Het gevoel voor de dieren, voor het juiste moment van maaien, voor de juiste keuzes maken voor het bedrijf, is noodzakelijk. Managen van een melkveebedrijf kan niet alleen gebaseerd op cijfers van de theoretisch beste maaidatum of foktechnisch gezien beste afstammelingen. Bovendien lopen werk en privé vaak door elkaar op het melkveebedrijf en dus ook bij de beslissingen die niet alleen rationeel genomen worden binnen het bedrijf.

Het belangrijkste is dat er een goede balans moet zijn tussen beslissen op gevoel en gebaseerd op cijfers. Als u totaal geen inzicht heeft in hoeveel kilogram droge stof van uw hectares geoogst wordt, wat de kwaliteit is van uw kuilen en wat uw koeien dus precies opnemen, zal het onmogelijk zijn om kosten op krachtvoer te besparen en daarmee uw kostprijs te verlagen. Daar tegenover staat een bedrijf waarop alles zo veel mogelijk automatisch gaat, cijfers worden afgelezen op de computer en alleen op basis daarvan gestuurd wordt. Dat laatste bedrijf verliest het gevoel met zichzelf en het gevoel met de omgeving. En dat kunnen wel eens belangrijke factoren worden om ook in 2020 te blijven boeren in Nederland…

Over Dorieke

Moeder van 2 boefjes, partner van een te gekke boer, kamelenboerin, zelfstandig ondernemend projectleider, Bed&Breakfast eigenaar met een sociaal leven en volop aan het genieten van alle hectiek die dat met zich meebrengt
Dit bericht werd geplaatst in Algemeen en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s